Ben je monkeyproof?

Wikipedia is er duidelijk over: “zo simpel te bedienen dat een idioot het kan” of “bestand tegen dom of idioot gebruik”. Waar gaat dit over?

We kunnen er niet omheen. Statistieken liegen niet. De vergrijzing gaat toeslaan, op dit moment is de grijze druk 22 procent, hetgeen inhoudt dat er op elke 100 potentiele arbeidskrachten 22 65-plussers zijn.

Zie de de grafiek eens:

Op de top zal de grijze druk zijn opgelopen tot 43 maar dat duurt nog wel even. Hoewel: mocht mij een lang leven beschoren zijn dan bevind ik me daar ook tussen. Zie de opgaande lijn vanaf 2010, een spectaculaire stijging. Krapte op de arbeidsmarkt is in aantocht en zo lang gaat dat niet meer duren, sterker: het is begonnen.

Fijn, hoor ik alle werkenden en zeker werk-zoekenden denken, een beetje spanning op de arbeidsmarkt kan geen kwaad, laat ze maar naar mij zoeken. De prijswerking achter vraag en aanbod pakt voor mij goed uit.

Maar is het geen ongelooflijk slecht nieuws eigenlijk? Gaat het bedrijven straks beperken in hun mogelijkheden en hoe slecht is dat dan wel niet voor de economische ontwikkeling? Is de succesvolle onderneming van morgen degene die de juiste mensen weet te vinden? Zijn wij straks met zijn allen op zoek naar dezelfde mensen? Hoe gaan we dat dan overleven als werkgever? Buitenlanders naar Nederland halen? De hoogste prijs betalen? Het werk over de grens schoppen? Wat een vragen.

Ik wil met je even meedenken over een oplossing. Eentje waar we vandaag al aan kunnen gaan werken. Want waar we nu al met zijn allen naar op zoek zijn, de begin dertiger, aantal jaren ervaring, graag een relevante mastertitel of op zijn minst HBO ++, daar zijn we morgen nog meer naar op zoek. Maar als we er nou eens van uitgaan dat we die gewoon niet meer voldoende vinden, hoe gaan we dan onze business runnen? Hoe krijgen we de finance afdeling goed bezet?

We zullen ons in staat moeten stellen om het werk met mindere goden uit te kunnen voeren, niet denigrerend bedoeld hoor. Wat we daarvoor nodig hebben zijn processen en werkwijzen die zo zuiver zijn, zo strikt, zo standaard, zo uit het boekje dat Jan met de pet het kan doen. Een goede beschrijving en een strakke procedure dat is waar we nu aan moeten werken om straks te kunnen overleven. Veel if….then…… beschrijvingen, veel voorgebakken scenario’s, voorbereidde antwoorden, standaard werkwijzen. Het klinkt erg saai maar daar gaat het even niet over. Het is verbazingwekkend hoeveel standaards vastgesteld kunnen worden als je er voor gaat zitten. Management by exception wordt het adagium.

Misschien vind je dat ik me wat overdreven uitlaat, ik doe dat echter uit de oprechte verwachting dat we dit straks nodig hebben maar dat het nu ook geen overbodige luxe is. En mochten we de arbeidskrachten uit het buitenland moeten halen of het werk er naar toe brengen, dan nog hebben we die monkeyproof processen nodig.

Vandaag aan beginnen dus.

Een shared service omgeving leent zich bij uitstek voor een aanpak als deze. In feite is het al zo dat de transactieverwerking zodanig strak moet verlopen, omdat het meestal niet direct geografisch verbonden is aan de business locatie. Ik denk echter ook dat het nog wat verder gaat dan de pure transactie verwerking.

Natuurlijk is het zo dat het value added werk toch nog altijd het nodige aan competenties vraagt. Maar als je je nou eens richt op het maximaal monkeyproof maken dan is de druk misschien toch al van de ketel.

Ik heb je gewaarschuwd.

Geef een reactie