Zandloper

ZandloperAl wat jaren gewerkt, 20 werk- en opdrachtgevers. Schrik daar maar niet al te veel van, geen 19-ambachten-20-ongelukken verhaal. Na zoveel jaren op interimbasis werken passeer je nou eenmaal behoorlijk wat bedrijven. Neem daarbij mijn zeer actieve netwerk hobby en het zal je niet verrassen dat het aantal malen dat ik tegenover een recruiter, HR-manager, CFO of opperhoofd anderszins zat een magisch hoog getal aan het worden is. Ik had het moeten tellen want nu kom ik niet verder dan een wilde schatting: zo ergens tussen de 150 en 200 gesprekken haal ik wel. Geen vraag die ik nog niet gehad heb! Meer ervaren dan de man of vrouw tegenover je? Grappig om te realiseren.

Jaren geleden verkocht ik mezelf als de allrounder. Terecht (vond ik), de ervaring was en is breed en diep en dat voelt erg goed en het is ook erg veel waard. Allrounder binnen en soms buiten het vakgebied. Tot ik me realiseerde dat dit zo ongeveer het slechtste antwoord is dat je kunt geven. Niemand is op zoek naar iemand die alles kan, of dat althans beweert, er wordt gezocht naar iemand die iets kan, iets specifieks, een specialist. De opdrachtgever wil kwaliteit en ervaring inkopen en zoekt daar naar. Dit is in de laatste jaren zeer belangrijk geworden, want de keuze is reuze. Vakgenoten zullen het snel met me eens zijn en toegegeven, als ik zelf iemand zoek handel ik niet anders.

Het zoeken naar een nieuwe opdracht is vandaag de dag niet meer het appeltje-eitje verhaal van weleer en thuis zitten is iets om rekening mee te houden. Maar ben je een specialist in een vakonderdeel of heb je een zeer specifieke werkervaring dan stijgen de kansen aanzienlijk.

In de gesprekken die ik met velen over het specialist zijn voer kom ik vaak tegen dat men bang is om zich als specialist uit te geven. Hoe raar klinkt dat eigenlijk? Het heeft toch wel een goede verklaring. De gedachte is dat het specialisme je een heel smal paadje geeft, een sterke beperking van je kansen op de interim markt want het wordt toch wel heel toevallig dat je jouw specialistische opdracht tegenkomt, toch?. Onzin en ik ga het ten stelligste tegenspreken.

Het werkt als een zandloper. Daarover dadelijk meer.

Jouw ervaring, jouw allround-schap is breed en diep, er zijn best veel opdrachten waar je op past, vind jij! Maar helaas, de opdrachtgever is op zoek naar de specialist(e). Laten we als voorbeeld nou eens nemen, je bent ervaren in creditcontrol en je spreekt perfect Frans en je hebt aangegeven dat dit je specialisme is.Je hebt dan ook aantoonbare ervaring hierin. Je zult al snel ontdekken dat er landelijk gezien vraag bestaat naar zo’n wonderkind. Je moet het alleen zien te vinden. Nou is de grap dat jij het niet hoeft te vinden, jij moet zorgen dat ze jóu vinden, de opdracht is niet schaars, jíj, beste specialist, bent schaars!!

Als jij gekozen hebt voor je specialisme, als jij daarover communiceert, altijd, overal en nooit anders (we hebben vandaag de dag middelen genoeg daarvoor), als jij iedere gelegenheid aangrijpt om dat te communiceren en aangeeft dat je niets anders doet, dan zul je zien dat jij gevonden wordt. Hoezo smal paadje!!

Er is wel een voorwaarde. Je moet je specialisme kennen. Het moet je passie zijn. Het moet aansprekend zijn. Als er dat niet is, tja ……..ik wil je graag helpen daarover met je na te denken, wedden dat we het vinden!  (www.janvandenbrand.nl/spoachen). Iemand zei mij laatst in een dergelijke discussie. “Jan, mijn specialisme is het bouwen van managementrapportages in Excel”. Ik greep onmiddellijk in: “Maar dat is geen goed specialisme, geen enkel bedrijf van enige importantie ambieert managementrapportages in dat vervloekte Excel, de perceptie is verkeerd, ander specialisme graag”.

Nog even over die zandloper. Bovenin veel zand, jouw ervaring, het liefst strooi je het overal rond. Maar pers het nou door dat dunne specialisten-pijpje en het zand landt in een bak met zand, lees opdrachten. Communiceren en zien dat je het omdraait (zoals de zandloper), het zand loopt terug. Men is op zoek naar jou.

Hier spreekt een specialist, bekijk de rest van mijn website en je weet het. De grap is overigens dat het allrounder zijn binnen het specialisme onmisbaar is !! Bewaar je zand dus.

Specialist Jan

Geef een reactie