Wij, interimmer der Nederlanden !

IJijk wil er eens een stevige opmerking over maken. Je hoeft het er zeker niet mee eens te zijn maar mocht je je aangesproken voelen….. de deur staat open. We kunnen onze meningen eens naast elkaar leggen.

Dit gaat over de vele websites die ik zie van collega interim managers of financial professionals. Ik kijk er altijd met belangstelling naar. Toen ik, inmiddels 15 jaren geleden, startte met mijn interim loopbaan heette het nog niet zo maar tegenwoordig ontkom je niet meer aan de term zzp-er. Ik voel me er niet zo bij thuis maar gebruik hem toch even. Het wijst op zelfstandigheid en personeel hebben we niet.
Toen mijn voormalige buurman mij eens vroeg hoe het met mijn zaak ging, wist ik het zeker. Wat een onzin, ik héb geen zaak, ik bén geen zaak en wíl niet als zaak gezien worden.

Hoor je mijn ergernis? En dat is wat het steeds oproept als ik die vele websites zie. Misschien is dat wat overdreven maar iedere keer als ik het lees denk ik: “het kan zoveel beter”.

De gemiddelde zzp-er website gaat namelijk over WIJ.
“Huppeldepup interim management biedt vanuit een heldere visie ondersteuning aan bedrijven en organisaties……” en zo verder.
Nog zo een: “Wij analyseren uw bedrijfssituatie….”
of “Wij bieden…..”
met dan als slot “….u kunt contact opnemen met de heer Huppeldepup”.

Mijn punt is duidelijk denk ik.
Waarom de suggestie wekken dat je een bedrijf bent?
Waarom praten in de 3e persoon?
Waarom WIJ!!!!

Het gaat om JOU, verdorie, verstop je niet achter wij, je bent de MAJESTEIT niet.
Begrijp goed dat als jouw diensten worden ingehuurd, er vertrouwen is in jou als persoon, om wie je bent, je verhaal, je uitstraling en jouw palmares. Dus waarom geef je jezelf dan ook niet op die manier bloot? Laat zien wie jij bent, wat jou boeit, wat jouw stijl is en hoe jij naar de dingen kijkt.

Pas op, wel goed de balans zoeken, want als je over-the-top gaat kan het averechts werken. Waar eindigt laat-zien-wie-je-bent en waar begint de zelfpromotie irritant te worden?

Dat  pochen gebeurt al zo vaak in gesprekken die je met anderen hebt.
Op die vele netwerkbijeenkomsten hoor je fantastische succes story’s  ík dit, ík dat. De één overtreft de ander. Met een grote korrel zout nemen denk ik dan. Laat het pochen op je website niet gebeuren want het brengt je moeilijk herstelbare schade aan en je valt zeer snel door de mand. Dus goed opletten.

Misschien speel ik hier een beetje de schoolmeester, dat is niet mijn bedoeling. Maar dat risico neem ik dan maar, het gaat er mij om dat je nadenkt over de uitgesproken ergernis aan de ene kant en mijn enthousiasme aan de andere kant. Enthousiasme om jezelf op de juiste wijze in beeld te brengen.

Is dat niet de functie die je website heeft?
By the way, mijn zaak is van den Brand Financial Management.
En kom je die naam op mijn website tegen?
Sstt… een klein beetje.

Hoe denk jij hierover?
Zie je jezelf als zaak of verkoop je liever jezelf?
Laat een reactie achter!

Jan

6 reacties op “Wij, interimmer der Nederlanden !

  1. Wat kan ik erop zeggen. ‘Recht voor de raap gezond boerenverstand’.

    Natuurlijk heb je gelijk. Ik heb ook, als zovele anderen, gekeken wat de collega/konkurrent op zijn profiel/website zet. Dus in eerste instantie veschilde mijn profiel in niets van wat de rest erop gezet heeft, daarna heb ik er dan mijn eigen identiteit in proberen te verwerken.
    Ik vrees dat de meeste de fase ‘copy/paste’ nooit zijn voorbijgeraakt.
    grts

  2. Interim managers kunnen van alles beweren. Meestal zijn het ‘wandelende rekenmachines’ waar ze mensen doorheen halen, als wegwerp materiaal.Handig voor een grote, financiële schoonmaak. Niets minder, niets meer!

    • Hallo Merel

      Dank voor je reactie, ook al is deze niet zo positief. Waarschijnlijk heb je een slechte ervaring opgedaan, ik respecteer wat je zegt.
      We kunnen er altijd eens over praten?!

  3. Geschreven zoals ik je ken. Eerlijk, oprecht en vooral authentiek. Helaas zijn veel interimmers “in between” interimmers. Min of meer noodgedwongen een eigen bedrijf starten tot er weer een echte baan gevonden wordt. Dan moet er natuurlijk wel even snel een site in elkaar gepimpt worden die het gevoel geven hoe geweldig het allemaal is.
    Die ontwikkeling is jammer voor degene die wel bewust voor interimmen kiezen om zo, met een nieuwe kijk en ervaring oplossingen kunnen zoeken, patronen kunnen doorbreken en vooral zaken die niet noodzakelijkerwijs aangepakt moeten worden met rust laten.
    Toch merk ik dat ik wel gevoelig ben voor de blah blah. Twijfel slaat dan toe omdat ik het gevoel heb zelf helemaal niet zo veel bijzonders te doen.
    Moeten we dus tegen elkaar opbieden of blijven we onszelf. Wat wil jij? Wat wil de opdrachtgever?

    • Arno

      Dank voor je reactie. Wat dat blah, blah betreft.
      Blijf jezelf en prik door de verhalen van de ander heen,
      ze presteren veel kans minder dan jij maar hebben hun
      verhaal nodig voor zichzelf. In de dierenwereld maakt
      een dier zich groter tegenover de ander om indruk te maken.
      Het is de kunst je ware ik te laten zien en daarmee op te vallen.

      Jan

  4. Dag Jan,

    Grappig stukje, je kunt er op verschillende manieren naar kijken.

    Jan van den Brand financieel management dekt direct de lading,
    ; erg origineel is het niet. 4ja! Interim roept meer nieuwsgierigheid op en is in die zin ook onderscheidend maar je weet in 1e instantie totaal niet waar het overgaat. Ik zou ook een interim stofzuiger verkoper of baby sitter kunnen zijn.

    Voor mij was het een bewuste keuze voor ja! te kiezen. Blijkbaar had de naam impact, want na 2 maanden werd ik aangeklaagd door ja! Hrm uit het oosten des lands. Dit heb ik commercieel gebruikt in plaats van een strijd te voeren, de 4 was gauw geplaatst en leverde me weer voer voor een stukje op internet.

    Durf om onderscheidend te zijn onderscheid jou! Ik onderscheid me door onderscheidend te zijn maar toch all rounder te blijven. Misschien weet je dat al, zo nee kijk maar eens op http://www.4ja.nl of mijn linked in profiel. Je hebt me in ieder geval geïnspireerd nog eens naar mijn site te kijken en alle clichés er uit te gaan halen. Zal een uitdaging zijn ;-).

    Met hartelijke groet Joost van Beek

Laat een reactie achter bij Robert Neyens Reactie annuleren