Don’t walk over the edge !!

Ik dacht onlangs aan een van mijn vroegere collega’s, hij had wat je noemt “hart voor de zaak”. Hij was echt goed en zogezegd onmisbaar, dat merkten we toen we hem voor een geruime tijd moesten missen. Ik heb aan de linkerzijde eens even samengevat waarom hij zo goed werd gevonden.

Ik las onlangs op http://lifehacking.nl/ vijf tips om sneller een burn-out te krijgen. Een publicatie van Bertine Zoon van 9 september 2013 aan de rechterzijde.
Zoek de verschillen……….

Don't walk over the edge

 Je bent onmisbaar  Wat zullen we je missen.
Je bent super betrokken en je staat altijd klaar voor de organisatie. Het is je niet gauw teveel en je wilt graag oplossen. Je kijkt buiten je eigen verantwoordelijkheden en neemt soms zelfs eigenaarschap daarover. Dat is ongelooflijk goed. Je hebt wellicht het idee dat je super betrokken bent en altijd klaar staat voor een ander of de organisatie. Niets is je teveel, je duikt overal in. Problemen? Je wilt ze graag oplossen zodat iedereen weer tevreden is. Je kunt je heel druk maken over zaken waar je eigenlijk helemaal niet verantwoordelijk voor bent, maar wat levert dat je op?
Je bent zo ontzettend waardevol voor het bedrijf, je weet alles, veel zit er in je hoofd. Hoe zouden we het zonder jou moeten doen? Niets ontgaat je, alles sla je op in je hoofd. Je bent een wandelend archief en alle dingen die je nog moet doen sla je op in je hoofd zodat je ze niet vergeet. Denk je… Onze hersenen zijn echter helemaal niet zo geschikt om allerlei informatie op te slaan die we niet moeten vergeten.
Jij bent met recht multifunctioneel, we kunnen je op veel plekken in de organisatie inzetten. Het mooie is dat je er ook zeker geen hekel aan hebt. We doen nooit tevergeefs een beroep op je. Je bent de meest ideale medewerker. Je staat graag voor een ander klaar en door je vele interesses vind je het leuk om op veel verschillende plekken inzetbaar te zijn. Daarnaast is het natuurlijk hartstikke eervol als anderen een beroep op je doen. Kortom; als er iets moet gebeuren weten mensen je te vinden. Op zich niet verkeerd, alleen wordt het lastig als je door een overvloed aan klussen niet meer toekomt aan die dingen die je zelf moet of wilt doen.
We kunnen ons geen zorgvuldiger werkende collega voorstellen, als jij een besluit neemt is het altijd onderbouwd. Ik kan 110% op je vertrouwen, een enorme geruststelling. Het kan altijd beter. Je vindt altijd nog wel ergens een (kleine) fout om te herstellen, je hebt oog voor detail en je neemt pas een beslissing als echt alle opties zijn bekeken. Maar, wordt daarom gevraagd? Wat is het nut als iets 110% af is? Wellicht was de opdrachtgever ook al tevreden met 80%. Zonde dus van al je extra inspanningen.
Jouw deur is nooit gesloten, ieder probleem vindt bij jouw een uitweg en je hebt altijd wel een alternatief voorhanden. Hoe doe je dat toch? Als mensen een vraag hebben staat bij jou altijd de deur wagenwijd open. Bij problemen kan iedereen altijd aankloppen en als je op een andere manier kunt helpen doe je het graag. Anderen ondersteunen is natuurlijk prima. Je mag daarbij alleen wel bepalen wanneer jij die hulp wilt geven!

 Don’t walk over the edge !!

Geef een reactie